20 augustus, 2018

Supermarkten lopen miljoenen mis van allochtone klanten

Supermarkten lopen miljoenen euro’s aan omzet mis door zich niet genoeg richten op allochtone klanten.

Volgens Ahmed Ait Moha, senior researcher bij onderzoeksbureau Motivaction, kunnen supermarkten een enorme inhaalslag maken, meldt dagblad Sp!ts.

Volgens Ait Moha bieden supermarkten een veel te beperkt assortiment, waardoor allochtone Nederlanders een groot gedeelte van de boodschappen niet in de supermarkt kunnen vinden. Dat gedeelte zoeken ze bij andere winkels, zegt Ait Moha. ”Allochtonen moeten naar de halal slager voor vlees, dan naar de Turkse bakker voor brood, ze halen de kruiden bij de etnische winkel en dan moeten ze naar de supermarkt voor de limonade. Dit is een kans voor supermarkten om de omzet flink te laten groeien.” En dat is zonde, meent hij. Niet alleen voor de klant, die het liefst in één winkel zijn boodschappen doet. Maar ook voor de supermarkt, die miljoenen aan omzet misloopt door zich niet te richten op de meer exotische behoeften.

Volgens Ait Moha hebben supermarkten zelfs op momenten zoals de Ramadan nog een heel beperkt assortiment. “In de etnische winkels heb je vaak veel meer keuze. Daar hebben ze bijvoorbeeld enorm veel verschillende kruiden of sauzen.” Hij vindt dat supermarkten de gelegenheid moeten aangrijpen om meer omzet te realiseren. “Mensen lopen tijdens de Ramadan met hongerige magen naar binnen, dan kopen ze meer.”

bron: Spits

Geef een reactie

You must be logged in to post a comment.

scroll to top