18 december, 2017

Geïnspireerd door DSB wint Hogeschool Rotterdam Corporate Film

Hoe breng je urenlang filmmateriaal terug naar maximaal drie minuten? Voor die opdracht stonden de PR-bureaus de afgelopen weken. Maar daarmee was klus nog niet geklaard. Er waren nog meer eisen waarmee ze rekening moesten houden. De trots van de Afrikaanderwijk. Die mocht in de film niet ontbreken. En ook op het gebied van storytelling werd er het een en ander van de bureaus verwacht. Zo moest de film authentiek en persoonlijk zijn en diende er sprake zijn van een heus conflict. Ga er maar aan staan. We kunnen de afgelopen tijd waarschijnlijk het beste samenvatten met de spreekwoordelijke ‘bloed, zweet en tranen.’

Donderdag 18 december was het zover. De première van maar liefst acht producties plaats in Lanteren Venster. Voor het eerst je eigen film op het grote witte doek. Onder leiding van Jeroen Rozendaal, Rotterdamse film- en theatermaker, werden alle films vertoond. En dat was reuze spannend, voor de studenten maar ook voor de aanwezige opdrachtgevers die de film nu voor de eerste keer onder ogen zouden krijgen.

Jeroenrozendaalinterviewthugo

Het resultaat? Fantastisch. Uiteenlopende filmpjes met verrassende invalshoeken. Aan de jury, bestaande uit Martine Borggreve, opleidingsmanager Communicatie en Sabine Maertens, hoofd marketing Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie, de taak om twee prijzen uit te reiken. Een voor de beste corporate film en de andere voor beste promotie van de Afrikaanderwijk. Na een kort en krachtig beraad was men eruit.

De beste corporate film ging naar STAIR PR. Het conflict – een belangrijk eis voor een goed verhaal – kwam in de film over DSB het best tot zijn recht. Proficiat!

De strijd om beste promotie voor de Afrikaanderwijk ging tussen ARIE Public Relations (over de Botanische tuin) en Greet PR (over de Muziek Experience). Beide producties wisten de trots van de Afrikaanderwijk meer dan uitstekend in beeld te brengen. Duidelijk werd hoe betrokken de bewoners zijn bij hun wijk. En dat moet je als producent maar kunnen vangen. De jury waardeerde dit enorm.

De meiden van Greet PR gingen er uiteindelijk met de prijs vandoor. Zij wisten de jury het meest te raken met hun productie. “De muziek van Octavio die als rode draad door de film liep, is uiterst zorgvuldig gekozen. Prachtig,” zo oordeelde de jury. En authentiek. Dat was de film ook zeker. “Mooi hoe een ieder die aan de film heeft meegewerkt, de betekenis van de Muziek Experience voor de wijk op een geheel eigen wijze weet te verwoorden.”

De Afrikaanderwijk. Wellicht wat vergeten en verguisd. Maar als je beter gaat kijken, zijn er heel veel pareltjes te bewonderen.

Geef een reactie

You must be logged in to post a comment.

scroll to top