18 december, 2017

Een glossy over Mohammed

Volgens hoofdredacteur Brahim Bourzik van de Moslimkrant bestaan er veel misverstanden over de profeet. Ook binnen de moslimgemeenschap. ‘Ouders die ik spreek in de moskee zijn bang dat hun kinderen radicaliseren. Via sociale media en YouTube-filmpjes wordt een verkeerd beeld geschetst van de profeet. Ik denk dat de tijd rijp is om op een speelse en informatieve manier het juiste verhaal over Mohammed te vertellen.’

Was de profeet Mohammed oorlogszuchtig, vrouwonvriendelijk en pedofiel? Hoe ging Mohammed om met zijn buren? Met zijn vrouwen? Was hij sexy? Had hij gevoel voor humor? Welke feiten zijn bekend over het leven van de profeet Mohammed. Deze en andere vragen komen aan de orde in de glossy die de Moslimkrant dit jaar gaat maken.

Reden voor de Moslimkrant om deze glossy te maken zijn de aanhoudende misvattingen en minimale kennis over de Profeet, aldus hoofdredacteur Brahim Bourzik in het persbericht. ‘Het is tijd voor een islamitisch tegengeluid van Hollandse bodem, aldus Bourzik. Zo was Mohammed helemaal geen antisemiet, zegt Bourzik. ‘De profeet had niets tegen Joden! Hij hield bijvoorbeeld veel van zijn Joodse vrouw Safiya. En over zijn Joodse buurman zei hij: ‘Hoe kan ik slapen als mijn buurman honger heeft?.’

Islamcritici mogen ook hun verhaal doen. Er zal ook ruimte zijn voor discussie over de vrijheid van meningsuiting en het recht om te beledigen. Maar het moet vooral een positief blad zijn, zegt Bourzik in nrc.next.

Het is de bedoeling dat het magazine voor de ramadan verschijnt. Van het tijdschrift moeten minstens 15.000 exemplaren worden gedrukt. De bedoeling is dat het tijdschrift in kiosken, bij Marokkaanse en Turkse winkeliers en bij moskeeën komt te liggen. Het moet 5 tot 6 euro kosten. Het magazine telt 63 pagina’s en is volledig in kleur.

bron: VK, Republiek Allochtonië, NRC

Geef een reactie

You must be logged in to post a comment.

scroll to top