18 december, 2017

De kracht van Positivisme

Door Lena Lina Likic

In opdracht van EMI (Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie) maakt Stair PR in samenwerking met vereniging DSB een corporate film om het imago van de Afrikaanderwijk, gelegen in Rotterdam Zuid, te verbeteren.  De Afrikaanderwijk kampt namelijk al tijden met een slecht imago. Desondanks zit er een hoop talent en potentie in de wijk. Helaas legt de media voornamelijk de nadruk op de problemen en worden de positieve zaken die gaande zijn, niet of nauwelijks belicht. Om deze reden is er een corporate video in de maak. Stair PR wil namelijk bijdragen aan de imagoverbetering en begint daarom met het laten zien van de positieve initiatieven. Dit doen wij in samenwerking met een maatschappelijk betrokken organisatie in de wijk: DSB.

Vereniging DSB heeft ons geïnspireerd met haar enthousiasme. In tegenstelling tot veel andere organisaties lijden zij niet aan het fenomeen ‘’enthousiasme blindheid’’. Veel organisaties richten zich namelijk op wat minder of slecht gaat in plaats van wat goed gaat. De focus ligt dan voornamelijk bij problemen en klachten, enthousiasme wordt gezien als naïef (bron: “Flame, Flow, Flood” van Rijn Vogelaar).

Als organisatie zijnde heb je altijd de keuze: richt je je op het positieve of op het negatieve? Dit lijkt een retorische vraag, toch valt dit in de praktijk vaak tegen. Neem nou als voorbeeld de stichtingen die actief zijn in achterstandswijken. Richten zij zich als organisatie op de hangjongeren, het geweld en de probleemjeugd in de maatschappij? Of zijn zij op zoek naar potentie, succesverhalen om als voorbeeld te stellen en via deze weg een domino-effect te creëren voor de andere bewoners? DSB kiest voor het laatste. Dit vanuit de volgende succesformule, een formule die we bijna een wet kunnen noemen: daar waar je je aandacht op richt, groeit. Of dat nu positief of negatief is, het valt beide onder de wet van de aantrekkingskracht. Als vereniging kijken zij om zich heen, en zien ze wat anderen misschien niet zien: dat wat er wél goed gaat.

Vier jaar geleden, nog voordat DSB zich heeft gevestigd in het huidige pand in de Afrikaanderwijk, zat er een andere stichting. Deze organisatie richtte zich voornamelijk op probleemjongeren. Echter, probleemjongeren trekken nog meer probleemjongeren aan. Zodoende was het pand eigenlijk veranderd in een nest voor criminele jongeren. Enkelen bleken zelfs gewelddadig te zijn. Na een bedreiging met een mes was de maat vol en is de voorgaande organisatie als het ware weggevlucht.  Naar aanleiding hiervan heeft DSB ervoor gekozen om gerichte activiteiten te ondernemen versus inloopactiviteiten en om aandacht te schenken aan jongeren die iets willen betekenen voor de samenleving. Zo konden ze ook een andere kant van de jeugd laten zien, namelijk de positieve kant. Deze kentering heeft voor veel succesvolle initiatieven gezorgd.  Met DSB als voorbeeld hopen we de inspiratie weer door te geven op onze klanten. Doordat de aandacht meestal gaat naar problemen en risico’s in een bedrijf, wordt de positiviteitsratio niet gunstig beïnvloed. Enthousiasme kan dan een blinde vlek worden. Zodoende zou je in een negatieve spiraal terecht kunnen komen. Stair PR zal haar uiterste best doen om de klant in de positieve spiraal te houden, en beter nog, deze opwaartse spiraal om te zetten in een trap. Deze trap kunnen we beklimmen via een stappenplan, om zo step-by-step begeleid te worden naar het eindpunt: de top!

9column verscheen eerder op blog stairpr.nl)

Geef een reactie

You must be logged in to post a comment.

scroll to top